EU dækmærkning - Goodgrip.dk

EU dækmærkning, Hvad er det?

Siden 1. november 2012 skal brændstofforbrug, vejgreb i vådt føre, rullemodstand og støjniveau angives i en særlig form for mærkning, der går under betegnelsen ”European Tyre Label”.

Dækmærkningen kan sammenlignes med den type mærkning, der allerede findes på bl.a. opvaskemaskiner, vaskemaskiner, køleskabe og frysere. EU har indført mærkning på disse produkter for dels at gøre forbrugerne bevidste om diverse farer ved anvendelse af produkterne og dels for at skabe en større miljøbevidsthed i forhold til det enkelte produkt. Lovgivningen sigter nu mod dækmarkedet.

Tidligere har der meget få informationer omkring et dæks pålidelighed, og ønsker man at sammenligne informationerne fra de forskellige dækproducenter, så var det en kompliceret proces. Der er stor forskel på, hvordan producenterne hver især definerer kvaliteten af de enkelte dæk.


Formålet med dækmærkningen er således at få ændret synet på dækmarkedet. Ændringen skulle gerne blive synlig, når forbrugerne har mulighed for at gennemskue, hvilke dæk der er de mest brændstofbesparende, de mest pålidelige og de mest støjsvage. Set ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt bliver producenterne derfor tvunget til at producere sikre dæk til en rimelig pris. Det skal kort sagt være enkelt for kunden at kunne vælge dæk ud fra formåen og pris – og uden risiko for at blive snydt.

Andris Piebalgs, energikommisær i EU, kommenterede lanceringen af den pågældende lovgivning med disse ord: ”Jeg er vældig glad for vedtagelsen af lovgivningen om dækmærkning. Det her vil typisk blive en win-win situation, eftersom forbrugerne og de indkøbsansvarlige nu får en bedre mulighed for at vælge sikre dæk med et lavt støjniveau. Samtidig vil de komme til at spare penge på benzinen, og EU vil som helhed tjene penge på ordningen som følge af en reducering af emissioner ved vejtransport.”


Hvordan fungere det?

EU har skabt dækmærkningssystemet for at skabe synlighed omkring sikkerhed og miljø, og dette sker via en bedømmelse af disse 3 dækegenskaber: Rullemodstand, vejgreb i vådt føre og støjniveau.

EU-mærkningen skal fremvises i salgssituationer samt på den tekniske dokumentation for dækket såsom kataloger, flyers og diverse hjemmesider.



Rullemodstand (som har en indvirkning på brændstofforbruget):




Egenskaber for vejgreb i vådt føre:




Støjniveau:



Hvordan påvirker ordningen mig som forbruger?

Alle nye dæk, der sælges i EU have det nye dækmærke. Ordningen er indført for at gøre det lettere for forbrugerne at føle sig sikre i valget af dæk. Forbrugerne skal kunne stole på, at de dæk, de vælger at købe, er blevet testet i forhold til rullemodstand, bremsning og støjniveau. Dette vil medføre, at billister kan lave en sammenligning af de forskellige dæk og får et mere præcist billede af, hvilke modeller der f.eks. har det laveste støjniveau.

Hvis kunden ikke har mulighed for at se et billede af dækket, der skal købes, så skal dækmærkningen findes et eller andet sted i et dokument, som kunden kan få lov til at læse. Dette gælder også for bilforhandlere. Hvis kunden skal have dæk med i købet, skal mærkningen være tilgængelig for vedkommende.


På baggrund af dækmarkedets vækst og forandringer har man i EU udregnet, at den større bevidsthed om et mere effektivt brændstofforbrug vil resultere i, at olieforbruget vil blive mindsket med 2,4 millioner liter olie, ned til 6,6 millioner ton olie i 2020. Dette fald svarer til hele Ungarns olieforbrug på et år.


CO2–udslippet vil blive reduceret for alle køretøjer med 1,5 – 4 millioner ton per år. Det er et fald, der svarer til at fjerne mellem 0,5 – 1,3 millioner personbiler per år fra Europas veje.

Opsummering: Den nye lovgivning har en direkte effekt på miljøet, og jo mere forbrugerne tager den nye ordning til sig, desto mere bidrager man til at forbedre det miljø, der omgiver os alle.